Selamat Datang.. Welcome...Vanakam...

Friday, October 10, 2008

Umi Azlim

Bapa mahu lawat Umi Azlim

PASIR PUTEH: Bapa Umi Azlim, bekas pelajar Universiti Malaysia Sabah (UMS) yang kini menjalani hukuman penjara seumur hidup di China, melahirkan hasrat untuk melawat anak perempuannya itu.


Sehubungan itu Mohamad Lazim Jusoh, 51, meminta bantuan Wisma Putra untuk mendapatkan kebenaran daripada pihak berkuasa China bagi membolehkan beliau melawat Umi Azlim yang baru terlepas daripada hukuman mati.

Umi Azlim sebelum ini dijatuhi hukuman mati kerana menyeludup dadah ke China dan minggu lalu Mahkamah Tinggi Undang-undang Jenayah Guangzhou meringankan hukuman itu kepada penjara seumur hidup.

Bekas pelajar dalam bidang Sains Biologi di Sekolah Makanan dan Pemakanan UMS itu didapati bersalah menyeludup 2.983 kilogram heroin di Lapangan Terbang Shantao empat bulan selepas menamatkan pengajian di UMS dan dijatuhkan hukuman mati pada 15 Mei tahun lalu.

“Hukuman lebih ringan itu amat mengembirakan saya dan keluarga dan ia lebih bermakna jika dapat bersua muka terutama dalam suasana menyambut Hari Raya Aidilfitri,” kata Mohd Lazim kepada pemberita ketika ditemui di Kampung Cherang Tuli di sini, hari ini.

(http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Friday/Mutakhir/20081010135955/Article)

No comments: