Selamat Datang.. Welcome...Vanakam...

Wednesday, September 24, 2008

Sembang Raya

UMS kini dilanda kesunyian yang teramat sangat. Hari demi hari, semakin ramai pelajar yang balik kampung halaman, maklumlah dah nak raya. Seminggu sebelum raya telah ramai yang berada di rumah untuk meanti detik tibanya Syawal. Mesti bestkan dapat jumpa famili.

Cuti... Cuti.. Cuti... Yeah.. Yeah.. Yeah.. Suara kegembiraan menyelubungi diri seorang pelajar yang tidak sabar menantikan kepulangan ke kampung.

"Tidak lama lagi dah nak balik". Detik hatinya menyatakan kegembiraan.

Sementara melayan perasaan kegembiraan, tetiba dia terdengar suara dari belakang,

"Malam ni jangan lupa tau, datang masjid kita tarawih sama-sama. esok da nak balik kan..!!!"
Kata roomatenya yang setia.

"InsyaAllah". Katanya

Tiap-tiap malam masjid Al-Hikmah di UMSKAL diserikan dengan kehadiran pelajar-pelajar yang ingin meningkatkan amalan di bulan yang mulia. Kini kita berada pada 25 hari berpuasa, dan tidak lama lagi kita berada di penghujung Ramadhan. Masuklah pula bulan baru iaitu Bulan Syawal. Diucapkan:

SELAMAT HARI RAYA

MAAF ZAHIR DAN BATIN

1429 Hijrah, Tahun 2008

Kepada mereka yang tidak balik... Jangan bersedih kerana Hari Raya tetap disambut dengan gembira walaupun tidak bersama keluarga. Kerana bersedih di pagi raya adalah digalakkan bagi memberi penghargaan kepada diri kerana telah berjaya menghabiskan puasa selama sebulan.

UMS tetap menyedikan pelbagai aktiviti untuk meraihkan pagi Syawal kelak. Diantara pengisian yang menjadi kebiasaan apabila menjelang raya adalah Solat Sunat Aidilfitri, berbuka puasa, menikmati juadah dan lawatak pergi ke kampung-kampung sekitar Labuan. Jangan hanya duduk di bilik, datanglah ke Masjid Al-Hikmah UMSKAL. Bagi memeriahkan lagi sambutan raya tahun 2008.

Kepada yang balik kampung, berhati-hati di jalan raya. Ingat orang tersayang. Selamat Pergi dan Selamat kembali. Jangan main mercun tau... Nanti terbakar diri sendiri. UMS yang setia menanti dan mengalu-alukan kedatangan semua agar kembali dalam keadaan sedia kala.

UMS mula cuti pada;

27 hb September 2008-5hb Oktober 2008

dan akan kembali seperti biasa pada;

6hb September 2008



No comments: