Selamat Datang.. Welcome...Vanakam...

Sunday, September 14, 2008

Battle Of the band

Rasa tidak puas hati mengausai diri. Kali ini Universiti Malaysia Sabah Kampus Antarabangsa Labuan semakin dilanda deman konsert. Mengapa hal ini berlaku...? Iklan sana-sini, papan kenyataan memaparkan bahawa Konsert Battle of The Bands (Borneo Bands Hunter) telah terpampang dan bakal berlangsung dalam bula Syawal. Sampai begitu sekali, tidak puaskah melihat maksiat sana-sini, botol arak bergelimpangan, semasa konsert baru-baru ni iaitu Konsert semasa konvokesyen. Nampaknya dijangkakan bakal berulang. Apa tindakan kita sebagai satu badan pimpinan pelajar....? Adakah hanya dengan duduk diam di dalam bilik. Ramai yang terkejut dengan pimpinan Majlis Perwakilan Pelajar kali ini. Lesu dan tidak bermaya. Benarkah hakikat ini berlaku atau hanya di pandangan mata kasar sahaja.

Bangkitlah wahai pimpinan pelajar yang semakin tenggelam di mata. Di mana janji dalam menifesto semasa meraih undi setahun yang lepas...? Check list balik samaada telah terlaksana atau tidak. Beberapa hari yang lalu, menurut salah seorang pelajar tahun 2 mengadu berkenaan kepimpinan MPP sesi 2007/2008 sepertinya tiada fungsi dan tidak mengambil tindakan terhadap yang berlaku di kampus.

Semua sedia maklum bahawa MPP merupakan satu badan yang penting dalam menjaga kebajikan semua pelajar. Benarkah kita melaksankan apa yang telah diamanahkan. Risalah pun lama tak dipublish. Dimana peranan Exco Penerbitan dan Informasi...? Pakaian bukan main cantik, pentingkan penampilan. My personality is important in my life tapi keja.. Hampe... Kasarnya bahasa tapi itulah hakikat yang info dengar daripada mahasiswa-mahasiswa yang tidak habis-habis memberi peringatan ke atas amanah yang senantiasa dilupakan. "Melayu mudah lupa" dan kena selalu diingatkan.

Jalankanlah tanggungjawab kita sebagai pimpinan pelajar. Macam mana kita hendak memimpin pelajar lain kalau kita sudah mempunyai masalah yang tidak boleh diatasi. Terkena batang hidung sendiri pula selepas membaca blog
Mohd Firdaus Bin Muhammad Nor Exco Kebajikan dan Kemasyarakatan Jawatankuasa Kebajikan Mahasiswa(Kolej Kediaman Alpha) Sesi 2007/ 2008 "MENTAFSIR REALITI" berkenaan Isu kampus yang sentiasa peka dengan keadaan kamus.

Rupa-rupanya kandungan blog yang ditulis oleh Saudara Firdaus menceritakan dan meluah perasaan berkenaan
Konsert Battle of The Bands (Borneo Bands Hunter). Memang menyedarkan info untuk memberi komen dan memberi pendapat individu ke atas isu tersebut. Info bersetujuh dengan apa yang dinyatakan olehnya. Jom beramai-ramai sertai bantahan terhadap Konsert Battel of the Band yang bakal berlangsung di bulan Syawal yang akan datang. Di mana norma kita sebagai pelajar dan dalam mempertahankan maruah universiti dan menjaga sensifiviti dalam menghormati agama Islam.

Budaya hedonisme yang semakin menular di kalangan mahasiswa semakin merungsingkan pelbagai pihak tidak pastilah pula kalau masih yang tidak sedar hakikat ini. Universiti yang digelar tempat golongan intelektual untuk menuntut ilmu semakin dicemari dengan hiburan yang melalaikan. Adakah anda bersetujuh dengan penyertaan ini. Sudah semestinya ya... Marilah beramai-ramai mengajak kawan-kawan yang berada di bilik untuk turut bersama-sama untuk mengatasi masalah ini. JOM BENTRAS DAN CUBA HALANG KONSERT KALI INI.

Tidak menjadi masalah konsert yang dijalankan sekiranya kita mengambil inisistif yang bertepatan. Walaupun dalam persidangan PMUMS-3 telah membincangkan langkah untuk mengurangkan konsert iaitu dengan mengasingkan pelajar lelaki dan perempuan namun tiada tindakan susulan yang dibuat. Ini adalah perbuatan yang tiada nilai walhal suara pelajar perlu didengar dan dihayati bagi membuktikan MPP mahupun Persatuan yang lain prihatin terhadap kebajikan pelajar.

"MAHASISWA PENERAJU KEUNGGULAN UMMAH"

No comments: