Selamat Datang.. Welcome...Vanakam...

Wednesday, September 24, 2008

Harga minyak relate dengan Mahasiswa

Harga minyak turun 10 sen

KUALA LUMPUR 24 Sept. - Kerajaan mengumumkan harga runcit petrol RON97 dan 92 dikurangkan sebanyak 10 sen iaitu daripada RM2.55 kepada RM2.45 seliter dan RM2.50 kepada RM2.40 seliter, berkuat kuasa mulai esok.

- Utusan

Ulasan,

Ini adalah satu berita baik yang boleh Info kongsikan. Diharap penurunan harga minyak kali ini membantu sedikit sebanyak bebanan yang ditanggung oleh pelajar khususnya mahasiswa. Kerana selepas mengumumkan kenaikan harga minyak empat bulan lepas menyebabkan bebanan yang besar ditanggung oleh mahasiswa. Hal ini berlaku kenaikan harga barang seperti harga minyak kereta, alat tulis dan paling kenaikan harga makanan.

Dengan pinjaman PTPTN ynag hanya mampu menampung yuran pengajian dan buku mendorong kepada pelajar yang terpaksa mengawal pemakanan sehingga ada yang sanggup mengikat perut untuk menampung keperluan untuk belajar. Walhal bagaimana hendak belajar kalau perut kosong. Walaupun kita digalakkan untuk berlapar namun tiada tenaga akan menyebabkan otak berfikir untuk benda lain. Fokus untuk belajar akan hilang. Ini adalah satu gejala yang tidak sihat di kalangan mahasiswa.

Penurunan sebanyak 10 sen menggambarkan mahasiswa dapat menarik nafas sekurang-kurangnya lega daripada menanggung bebanan untuk mencari bekalan makanan. Nasi sumber tenaga yang sedikit sebanyak membantu menguatkan badan. Badan sihat, minda cergas dan otak pun berfikir mantap. Walaupun tiada kaitan namun usaha untuk menyampaikan ilmu kepada yang boleh menerima.

No comments: