Selamat Datang.. Welcome...Vanakam...

Thursday, September 18, 2008

JAKMAS dan PRK UMSKAL

Beberapa hari lalu.... Info terbaca post blog yang ditulis oleh Setiausaha Agung MPP sesi 2007/2008, di permulaan penulisan Saudara Mursidi memulakan bicaranya. Gendang pilihan raya kampus (PRK) bagi kawasan Kolej-kolej Kediaman di Universiti Malaysia Sabah sudah pun dipalu. Ini menggambarkan pemilihan bakal Jakmas baru untuk mengisi kekosongan Jawatankuasa Kebajikan Mahasiswa untuk sesi 2007/2008 yang telah melabuhkan sayapnya pada ari Isnin minggu ini.

Di UMSKAL sendiri meletakkan 14 kerusi dipertandingkan dengan penyertaan seramai 27 orang sebagai calon yang bakal dipilih sebagai Ahli dalam persatuan JAKMAS. Sistem sebelum ini telah berlaku rombakan secara besar-besaran apabila Jakmas Mutiara telah dikurangkan kerusi yang dipertandingkan iaitu sebanyak 3 buah kerusi berbanding 9 pada sesi 2007/2008.

Selain itu, Pilihan Raya Kecil juga turut dijalankan untuk mementukan pemilihan yang lebih telus di kalangan peserta. Jom turun beramai-ramai untuk mengundi. Pilihlah pemimpin yang benar-benar memperjuangkan hak kita sebagai mahasiswa.

Selepas mengetahui PRK pada 15 September 2008, semalam adalah tarikh penamaan calon dan terdapat beberapa calon telah berjaya dijadikan calon-calon Jakmas mengikut kelayakan mereka. Pada 19 September 2008, merupakan tarikh unutk pengundian. Pangka di zon yang sepatutnya. Pilihlah Ahli Jakmas yang berkualiti, berkarliber dan berwibawa di samping berjiwa mahasiswa.

No comments: