Selamat Datang.. Welcome...Vanakam...

Thursday, August 14, 2008

Mahasiswa Cemerlang

APA definisi mahasiswa cemerlang. Apakah sekadar berjaya dalam akademik semata-mata, bagaimana pula dengan ko kurikulum kerana ia juga penting menentukan kejayaan masa depan?


Mahasiswa terkenal dengan gelaran "akademition" yang juga golongan dalam golongan intelektual. Mahasiswa hari ini sangat berbeza mahasiwa era 60-an dan 70-an. Selain bebas bersuara, mereka juga boleh dijadikan role model kepada pelajar-pelajar yang ingin menjejakkan kaki ke Universiti setelah tamat pengajian di peringkat menengah. Apa definisi mahasiswa cemerlang.. Adakah sekadar berjaya dalam akademik semata-mata atau bergiat aktif dengan aktiviti luar.

Namun apa yang info tafsirkan daripada Berita Harian berkenaan suara mahasiswa semakin disekat kebebasan untuk bersuara tidak benar sama sekali. Hal ini berlaku kerana masih ramai mahasiswa yang bersikap "Aku tak Pedulisme" seperti mana yang ditekankan dalam mesyuarat Persatuan MahasiswaUniversiti Malaysia Sabah di Kampus Antarabangsa Labuan.

Bagaimana pula dengan prinsip berfikir sebelum bertindak kerana ini adalah langkah untuk berjaga-jaga terhadap pergerakan pelajar di dalam dan di luar kampus. Kerana kemasukan parti politik adalah tidak dibenarkan sama sekali apabila melainkan ia berunsurkan akademik. Mahasiswa sekarang lebih menekankan aspek akademik berbanding berko-kurikulum. Walhal, dunia hari ini menekan kedua-dua aspek yang penting sebagai bakal graduan.

Teringat kata-kata aktivis mahasiswa bahawa pemimpin pelajar tidak hanya lahir dalam dewan-dewan kuliah kerana ia akan wujud apabila ada tekanan daripada sekeliling. Sama seperti peringatan yang ditulis dalam risalah Suara KAL edisi pertama semester 2008/2009. Di mana ia menegaskan bahawa mahasiswa yang cemerlang tidak hanya hadir ke kuliah, menjawab soalah peperiksaan dan mendapat pointer yang baik tetapi mahasiswa cemerlang akan ada apabila ramai pihak yang menggalakkan mereka malakukan modal tambah dalam diri seperti hubungan dengan orang luar, cara berkomunikasi dengan baik dan bagaiman hendak terlibat dalam bepersatuan

Mendapat 3 pointer ke atas mempu memberi impak yang amat besar terhadap kehidupan seorang mahasiswa. Walaubaagaimana sibuk pun ia perlu untuk memperbaiki diri dari segi peribadi, pergaulan dan penampilan terutamanya dalam melibatkan diri dalam kegiatan luar seperti Majlis Perwakilan Pelajar, Jawatankuasa Kebajikan Mahasiswa, PM sekolah dan sebagainya. Kebijaksanaan dalam mengatur masa membuktikan seorang mahasiswa yang berjiwa besar mampu untuk memimpin dirinya di samping mempengaruhi orang lain.

Sebagai pesanan daripada info sendiri, jadilah mahasiswa yang berfikiran terbuka, bersikap positif dan menerapkan nilai-nilai murni dalam diri. Di samping bergiat aktif dengan aktiviti luar tetapi akademik diseimbangkan supaya pihak universiti sendiri dapat melahirkan mahasiswa yang sihat daripada pelbagai sudut.

No comments: